Doar 15% dintre europeni știu cum să utilizeze AI

Spread the love

  • Studiul realizat pe un eșantion de 11.000 de adulți a arătat că 90% dintre aceștia susțin că înțeleg într-o oarecare măsură inteligența artificială, dar numai 15% știu cum poate fi folosită în viața de zi cu zi
  • Consumatorii spun că îmbunătățirea experienței de divertisment, a curățeniei și economisirea timpului sunt prioritățile pe care ar trebui să se concentreze inteligența artificială
  • 42% dintre respondenți doresc ca inteligența artificială să asigure o conectare eficientă între dispozitivele inteligente de acasă

Potrivit noilor cifre publicate astăzi de Samsung Electronics, doar o mică parte dintre europeni se simt încrezători în capacitatea lor de a utiliza inteligența artificială în viața de zi cu zi.  

Un sondaj realizat pe un eșantion de peste 11.000 de persoane din zece țări europene a arătat că mai mult de jumătate dintre persoanele intervievate își doresc ca inteligența artificială să le simplifice viața (53%), să îmbunătățească divertismentul și calitatea vieții. 

Însă doar 15% dintre europeni spun că știu cum să obțină aceste beneficii în viața de zi cu zi și 38% au declarat că nu se simt incluși în discuțiile actuale despre inteligența artificială.  

Atunci când au fost rugați să evalueze gradul lor de înțelegere a tehnologiei, respondenții din Polonia au fost cei mai predispuși să spună că au o înțelegere a tehnologiei (23%), în timp ce respondenții din Regatul Unit s-au simțit cel mai puțin încrezători dintre piețele intervievate (11%), subliniind potențialele influențe culturale și educaționale asupra atitudinilor. 

Rezultatele studiului Samsung –Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences  – arată, de asemenea, că oamenii își doresc din ce în ce mai mult ca inteligența artificială să le facă viața mai ușoară și mai plăcută, identificând în același timp aspecte concrete unde această tehnologie ar putea fi utilă. 

Pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai proeminentă în fiecare aspect al vieții noastre, de la algoritmii care ne ghidează alegerile în materie de divertisment la dispozitivele inteligente care ne anticipează nevoile de acasă, mai mult de jumătate (53%) dintre europeni doresc ca tehnologia să le ușureze viața și treburile fizice, cum ar fi curățenia. Această sarcină ocupă primul loc în topul obiectivelor de adoptare a inteligenței artificiale, peste sprijinul pentru plata facturilor casnice (21%). 

Totuși, această speranță nu este încă însoțită de entuziasm – doar o treime (38%) dintre respondenți au declarat că privesc cu interes ascensiunea inteligenței artificiale. 

Inteligența artificială acasă 

Sondajul a arătat că o prioritate semnificativă pentru europeni este conectivitatea, 42% dintre respondenți exprimându-și dorința ca AI  să conecteze mai bine dispozitivele din locuințele lor. Mai mult, aceeași proporție (42%) au declarat că sunt de părere că inteligența artificială le va îmbunătăți viața de acasă, în timp ce aproape un sfert (24%) a considerat gestionarea inteligentă a locuinței ca fiind cea mai dorită caracteristică a inteligenței artificiale.  

  • Curățenia (în principal, aspiratul) a ieșit în evidență ca principala sarcină la care oamenii doresc să îi ajute inteligența artificială, 33% dintre respondenți exprimându-și interesul pentru soluții bazate pe inteligența artificială care să se ocupe de această activitate pentru ei.  
  • În plus, 28% sunt interesați de inteligența artificială care poate ajuta la curățarea aparatelor de bucătărie, în timp ce 25% caută ajutor la spălarea vaselor. 
  • 23% dintre respondenți și-au exprimat interesul pentru funcțiile AI care pot ajuta cu rețete personalizate și gestionarea listelor de cumpărături. 
  • Acestea depășesc sarcinile mai tradiționale, cum ar fi gestionarea facturilor și a finanțelor gospodăriei, care a fost selectată de doar 21%. 

Pentru a se simți în siguranță, 37% dintre respondenți au considerat că actualizările recurente de securitate sunt esențiale, 34% au apreciat monitorizarea activă a amenințărilor 24/7, iar 27% au identificat protecția completă a securității ca fiind cea mai importantă caracteristică a inteligenței artificiale pentru a integra-o în viața lor de zi cu zi în viitor. Aceste perspective subliniază necesitatea tehnologiilor AI care să fie nu doar inovatoare, ci și sigure. 

Timothy Hospedales, șeful Centrului de cercetare Samsung AI din Cambridge, a declarat: „La Samsung, credem că inteligența artificială ar trebui să îmbunătățească viața de zi cu zi, fiind un ajutor invizibil care simplifică sarcinile fără să ne solicite prea mult atenția. Angajamentul nostru este să creăm o tehnologie intuitivă și puternică, care să se integreze perfect în rutina consumatorilor și să le permită să se concentreze pe ceea ce contează cu adevărat”. 

AI pentru prioritizarea pasiunilor  

Aproximativ două treimi (66%) dintre europeni își doresc mai mult timp liber pentru a se dedica pasiunilor. 37% cred că inteligența artificială îi poate ajuta să își organizeze mai bine timpul, iar 41% se așteaptă ca aceasta să le stimuleze creativitatea. 

Consumatorii își doresc să îmbunătățească activitățile preferate, cum ar fi călătoriile, jocurile și vizionarea programelor TV. Acest lucru este reflectat de rezultatele sondajului, care arată că cele mai dorite funcții AI includ traducerea în timp real (23%) și optimizarea imaginii (27%), precum și detectarea zgomotului de fond și ajustarea calității sunetului (27%) pentru o experiență de vizionare mai plăcută.  

Personalizarea este, de asemenea, o tendință-cheie, în special în ceea ce privește sănătatea și bunăstarea, jumătate dintre respondenții la sondaj (50%) dorind să prevină bolile în loc să aștepte să le trateze. Mai precis, 32% dintre respondenți și-au exprimat dorința de a utiliza inteligența artificială pentru planuri personalizate de dietă, 24% pentru rutine de exerciții fizice și 34% pentru ajustări ale stilului de viață pe baza datelor individuale de sănătate. O proporție similară (31%) sunt interesați să utilizeze inteligența artificială pentru a-și urmări și îmbunătăți tiparele de somn.  

Chiar dacă interesul pentru AI în domeniul sănătății este în creștere, există încă o doză de scepticism. Doar 17% dintre cei care nu folosesc gadgeturi inteligente de sănătate ar fi dispuși să le încerce. De asemenea, în timp ce mulți își doresc ca AI să ofere o experiență vizuală și audio mai bună, 28% nu sunt interesați de funcții AI în acest domeniu, ceea ce indică o potențială lipsă de conștientizare a beneficiilor pe care inteligența artificială le poate aduce. 

Aceste date arată cât de important este să continuăm să dezvoltăm și să comunicăm mai bine beneficiile și siguranța tehnologiilor AI în domeniul sănătății. Este esențial să asigură măsuri de securitate solide, actualizări regulate și transparență pentru a câștiga și a menține încrederea consumatorilor. 

Dr. Chris Brauer, Chief Innovation Officer la Symmetry a concluzionat: „Viitorul inteligenței artificiale constă în integrarea sa fără efort în viața noastră de zi cu zi – nu doar acasă, ci și în mediul urban. Pe măsură ce avansăm, considerentele etice sunt esențiale – asigurându-ne că inteligența artificială nu doar promovează echitatea socială, ci ajută și la construirea unor medii mai inteligente și mai sustenabile. Astfel, este necesar să ascultăm consumatorii, să punem accentul pe securitate, incluziune și beneficii practice, astfel încât inteligența artificială să poată deveni un catalizator real pentru schimbarea globală”. 

Metodologie 

Acest studiu a fost realizat între 11 și 19 iulie 2024, pentru a afla părerea publicului european față de AI. Sondajul a inclus 11.000 de adulți din zece țări: Regatul Unit, Germania, Franța, Italia, Spania, Suedia, Finlanda, Norvegia, Danemarca și Polonia, fiecare țară contribuind cu 1.000 de respondenți, cu excepția Regatului Unit, care a avut 2.000 de respondenți. 

Sondajul Samsung Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences a urmărit să înțeleagă nivelul de cunoaștere și de interes al publicului față de AI, concentrându-se pe modul în care consumatorii percep rolul AI în viața lor de zi cu zi, caracteristicile pe care și le doresc cel mai mult și preocupările lor, în special în ceea ce privește securitatea și confidențialitatea. Rezultatele oferă informații valoroase cu privire la modul în care consumatorii din întreaga Europă interacționează în prezent cu inteligența artificială și la așteptările pe care le au de la aceasta în viitor, conturând o foaie de parcurs pentru dezvoltarea inteligenței artificiale care să răspundă nevoilor și preferințelor consumatorilor. 

Raportul complet poate fi găsit AICI

Toți respondenții – Care dintre următoarele descriu nivelul dvs. de înțelegere a AI? 

  • Nu am nicio înțelegere – 10% 
  • Am o oarecare înțelegere, dar nu știu cum să o folosesc în viața mea de zi cu zi – 25% 
  • Am o anumită înțelegere și cunoștințe despre modul în care o pot utiliza în viața de zi cu zi – 32% 
  • Înțeleg foarte bine, dar nu știu cum să le folosesc în viața de zi cu zi – 17% 
  • Am înțeles pe deplin și știu cum pot să o folosesc în viața mea de zi cu zi – 15% 

Toți respondenții – Cu ce sarcini, dacă este cazul, ați dori să vă ajute AI? Vă rugăm să selectați toate cele care se aplică. 

  • Curățenia casei (în special, aspirarea) – 33% 
  • Urmărirea costurilor de încălzire sau a consumului de energie – 29% 
  • Curățarea aparatelor de bucătărie, cum ar fi cuptorul sau frigiderul – 28% 
  • Spălarea vaselor și curățarea bucătăriei – 25% 
  • Organizarea casei – 23% 
  • Planificarea meselor și cumpărăturilor – 23% 
  • Gestionarea facturilor și a finanțelor casei – 21% 
  • Spălarea rufelor – 20%  
  • Călcatul hainelor – 20% 
  • Planificarea și coordonarea tuturor treburilor casnice – 19% 
  • Grădinăritul – 15% 
  • Îngrijirea animalului (animalelor) de companie – 8% 


Spread the love

Comentezi?!